Monday 10 January 2011

Blackberry diharamkan??

Terkejut gak mama bila baca petikan akhbar dibawah. Almaklumlah salah sorang pengguna Blackberry kan. Tapi camana penjualan n penggunaan Blackberry boleh mengancam keselamatan negara yer? (soalan kurang bijak sbb kurang rajin nak gugel.. kalau nak tahu cari sendiri yer :D). Walaupun Msia tak akan mengharamkan lagi (which is satu hari nanti mungkin), tapi kita harus lah berjaga2 kan... so adakah maksudnya kena prepare ngan smartphone yg lain? (tp yg lain2 tuh tak mengancam negara gak ke? hmmm satu lagi soalan kurang bijak sbb tak rajin nak gugel).
IP4 pun best gak (gara2 baca post dr UZAR).. tp mama kureng sket ngan touch2 screen ni... mama lebih suka qwerty keyboard.. tp takpe.. kalau ada org nak bagi mama terima ngan hati yg ikhlas (kelip2 mata kat ayah... hehehe)

kat bawah ni petikan akhbar yg diambil daru Utusan Online 10 Jan 2011

Blackberry tidak akan diharamkan - Rais

10/01/2011 7:59pm

KUALA LUMPUR 10 Jan. — Malaysia tidak bercadang untuk mengharamkan penjualan dan penggunaan telefon mudah alih pintar Blackberry setakat ini kerana ia tidak ada menimbulkan masalah kepada soal keselamatan negara.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) akan menyiasat sekiranya ada sesiapa yang mempunyai fakta tertentu mengenai penyalahgunaan kemudahan itu.

"Sekiranya ada (apa-apa masalah mengenai penggunaan telefon itu) saya ingin menerimanya dari masyarakat Malaysia sendiri. Justeru tidak wajar bagi kami membuat keputusan yang tergesa gesa,” katanya kepada pemberita selepas bertemu pengarah-pengarah Jabatan Kebudayaan di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan bahawa kerajaan Indonesia bercadang mengharamkan penggunaan Blackberry di negara berkenaan sekiranya aplikasi pornografi dan arahan untuk mewujudkan pelayan (server) di negara berkenaan tidak dipatuhi dalam tempoh dua minggu.

Rais berkata kajian sudah dibuat sebelum ini oleh SKMM dan mendapati bahawa Malaysia tidak menghadapi masalah seperti yang dihadapi di Arab Saudi, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dan India sebelum ini.

Negara-negara itu telah mengharamkan penggunaan dan penjualan Blackberry kerana dikatakan mengancam keselamatan negara mereka. - Bernama

2 comments:

DeLancrettLurpak said...

Makkk oiii!!! Sekali dia update blog dia.. beratur entry yee.. hehehehe...

nurhanzs co said...

hehe.. penangan menulis thesis.. takde ide tulis thesis tulis aa blog.. haha